Dialoogsessie voor raden van toezicht & directies - een kort verslag
Op 15 september organiseerden wij een dialoogtafel waarin bestuurders en toezichthouders kennis en ervaring uitwisselden. Op papier staan vaak mooie ambities verwoord, bijvoorbeeld om te werken vanuit de klant, patiënt, cliënt, de professional én vanuit (regionale) samenwerking. Maar hoe breng je de systeemwereld van boven en de leefwereld nu echt bij elkaar? Wat vraagt dat van bestuurders, toezichthouders en de netwerken? Deze 2e dialoogsessie (de eerste was op 26 mei) werd gehouden in het kader van het 45-jarig bestaan van onze moedermaatschappij Rijnconsult. De deelnemers waren uitgenodigd om met name hun Rijnlandse bril op te zetten en vandaaruit een vraag in te brengen om elkaars ideeën aan te vullen en te verrijken.
Kennis-maken doe je samen
Bij het kennismaken werd al gelijk letterlijk nieuwe kennis gedeeld door de deelnemers: ‘ik help bij het Rijnlands ordenen van mijn organisatie’, ‘ik ondersteun vanuit de achterkant de voorkant van de organisatie’, ‘ik kom hier mijn innerlijk weten voeden’, ‘in hoeverre draagt mijn voorkant van de organisatie bij aan ‘de menukaart’ waar we ons in de keuken op voorbereiden?’ (in metaforische zin), ‘dragen we als RvT ook bij aan het algemeen maatschappelijk belang of alleen aan een gezonde financiële bedrijfsvoering?’
Besproken thema’s
Tijdens deze sessie kwamen de volgende thema's aan bod:
- Zelfs kleine organisaties hebben een glazen plafond!
- Je wordt als leidinggevenden voortdurend ‘gepest’ met dilemma’s, hoe daar mee om te gaan?
- De multi-dualiteit in organisaties (planmatig werken en ‘gaan als de brandweer’), past daar wel één besturingsfilosofie bij?
- De groeiende negatieve connotatie bij het begrip ‘zelfsturing’ is zorgwekkend!
- Zouden we niet in iedere organisaties een professionele raad moeten hebben met vooral inhoudelijke vakmensen?
- Waar zou met name de RvT op moeten letten in Rijnlandse zin (iets voor een 3e bijeenkomst)?
- Gebruiken we met zelfsturing wel het juiste woord om het eigenaarschap bij de medewerkers te stimuleren?
Kader: Regels, Uitzonderingen & Gezond verstand - Goed Zeemanschap
Het kader is goed samen te vatten door deze tekst over het Goed Zeemanschap’ (website: varendoejesamen.nl)
Je moet alles doen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook als je voorrang hebt. Goed zeemanschap gaat over alle aspecten om veilig een schip te behandelen. Niet alle potentiële (gevaarlijke) situaties zijn in regelgeving te vatten. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) regelt zulke situaties voor de Nederlandse binnenwateren met de term ‘goed zeemanschap’. De schipper moet bij het ontbreken van relevante voorschriften goed zeemanschap gebruiken om te voorkomen dat levens in gevaar komen, schade wordt veroorzaakt of de scheepvaart in gevaar wordt gebracht. Dit staat in artikel 1.04 van het BPR. Ook kan het voorkomen dat er wel regels zijn maar dat die in een bepaalde omstandigheid niet kunnen worden toegepast. Het gaat hier vooral om een dreigende aanvaring. Dit is geregeld in artikel 1.05 van het BPR.
Wat verder opviel?
De kwaliteit van de gesprekken leek belangrijker dan de ‘gevonden’ antwoorden. En het zijn ook geen vragen die zich verhouden tot eenduidige antwoorden en blijven sowieso context gebonden. Behalve het bovenstaande kader over Goed Zeemanschap.
Daarnaast kwam het conceptalbum van Muse ‘Drones’ uit 2015 ter sprake: de band heeft het over zogenaamde ‘menselijke drones’. Mensen die op afstand worden bestuurd en daardoor hun empathie met de medemens verliezen en tot van alles in staat zijn. Daardoor kwamen ook films Skyfall (2012) en Eye in the sky (2015) even ter sprake. In de terminologie van Muse: ook die twee films handelen over menselijke drones. Het openingsnummer van het album van Muse heet ‘Dead Inside’.
Deze dialoodsessie smaakte naar meer en daarom zullen we in de loop van dit jaar nog een derde bijeenkomst organiseren. Meer informatie volgt nog.